ElektryczneWycieczki.pl – Elektryk z Wykształcenia podpowiada:

Rower elektryczny a bagażnik samochodowy

Naturalnym środowiskiem jazdy dla rowerów elektrycznych E-MTB jest teren górski. Kupiłeś albo myślisz o zakupie takiego roweru? Za oknem Twojego domu nie rozciąga się krajobraz szczytów i malowniczych dolin, wręcz przeciwnie: płaskie tereny nizin bądź wielkomiejski betonowy klimat? Z dużą dozą prawdopodobieństwa masz przed sobą transport zakupionego elektryka samochodem

Spis treści:

  1. Waga rowerów elektrycznych
  2. Bagażnik rowerowy na dach
  3. Rower elektryczny a bagażnik dachowy?
  4. Platforma rowerowa na hak holowniczy
  5. Trzy rowery elektryczny na platformie rowerowej?
  6. Uchwyt na klapę bagażnika
  7. Transport elektryka wewnątrz auta
  8. Plusy i minusy poszczególnych metod transportu rowerów elektrycznych

Waga rowerów elektrycznych

Rower wyposażony w silnik elektryczny oraz akumulatory jest średnio o 6 do 10 kg cięższy od swojego „analogowego” odpowiednika, nie wyposażonego we wspomaganie elektryczne, przekraczając tym samym najczęściej granicę 20 kg. Jest to bardzo ważny próg wagowy gdy rozpatrujemy możliwość transportu elektryka na bagażniku dachowym. Średniej klasy rower E-MTB, gotowy do jazdy, waży w przedziale 21-25 kg.

Główne czynniki rzutujące na dobór sposobu transportu roweru elektrycznego samochodem:

  • Waga roweru
  • Konstrukcja ramy („sztywna” bez zawieszenia z tyłu lub „full suspension” z tylnym amortyzatorem)
  • Rodzaj zastosowanej baterii (zintegrowana / zewnętrzna)
  • Szerokość opon (bardzo często elektryki wyposażone są w koła 27,5 Plus o szerokości 2,8”)
  • Rozmiar (średnica) koła

Bagażnik rowerowy na dach

Pierwszym sposobem transportu roweru, który przychodzi na myśl jest bagażnik na dachu samochodu. W tym przypadku potrzebujemy dwóch elementów:

  • Bagażnik bazowy – są to dwie poprzeczki montowane do relingów samochodowych bądź specjalnych otworów w karoserii samochodu (tak, brak relingów nie dyskwalifikuje do montażu bagażnika dachowego).

DOBRA RADA: Nie wiesz jaki bagażnik bazowy będzie pasować do Twojego auta? 

Polecamy prosty konfigurator: https://www.bagaznik.pl/

  • Dachowy bagażnik rowerowy (uchwyt rowerowy) – instalowany na wcześniej zamocowanych do samochodu poprzeczkach bazowych. Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje montażu roweru na uchwytach dachowych:
    • Uchwyt za ramę roweru (najczęściej dolna rura) oraz opaski chwytające oba koła do podstawy bagażnika
    • Uchwyt za widelec (amortyzator przedni) roweru oraz opaska chwytająca tylne koło. W tym przypadku należy zdemontować przednie koło oraz upewnić się, że uchwyt jest kompatybilny z ośką zastosowaną w przednim kole Twojego roweru. Zdemontowane przednie koło transportujemy w samochodzie
    • Uchwyt za przednie koło oraz opaska chwytająca tylne koło.

Rower elektryczny a bagażnik dachowy?

Rower elektryczny możemy wozić na dachu, po dwoma warunkami:

  • Waga roweru nie przekracza 20 kg

Jest to maksymalny dopuszczalny udźwig uchwytów rowerowych renomowanych producentów taki jak Thule czy Yakima. Zwróć uwagę, że udźwig uchwytów rowerowych wielu producentów „kończy się” na 17 kg (np. Atera). 

  • Dobranie odpowiedniego rodzaju uchwytu. Z doświadczenia wiemy, że tylko trzeci wymieniony wyżej rodzaj umożliwia przewóz roweru elektrycznego na dachu (uchwyt za przednie koło) w pewny i stabilny sposób. Rowery elektryczne górskie posiadają większą średnicę rur, z których zbudowana jest ich rama (ze względu na montaż baterii) co najczęściej dyskwalifikuje uchwyty za ramę.

Przykładowe modele uchwytów pod elektryki:

https://www.thule.com/pl-pl/bike-rack/roof-bike-racks/thule-upride-_-599001

https://www.yakima.pl/produktow/aktywnosc/rower/bagazniki-dachowe-na-rowery/highroad-black

Co w przypadku, gdy waga elektryka przekracza 20 kg? Producenci rowerów elektrycznych podają ich wagę razem z akumulatorem, czyli pojazd gotowy do jazdy. W przypadku przekroczenia 20 kg możemy posiłkować się wyciągnięciem akumulatora do transportu roweru. Waga samej baterii w zależności od producenta i jej pojemności waha się w granicach 3-4 kg.

Rowery Kraidler Vegas z zewnętrznym akumulatorem (ok. 3kg). Po demontażu baterii rower waży ok. 18 kg, tym samym można transportować go na dachu.

DOBRA RADA: Sprawdź przed zakupem roweru elektrycznego czy możliwy jest demontaż baterii, a jeśli tak, ile waży rower bez niej.

Platforma rowerowa na hak holowniczy

Drugim sposobem na transport roweru elektrycznego jest bagażnik mocowany na haku holowniczym (platforma rowerowa). Podstawową przewagą nad uchwytem dachowym jest większy udźwig całej platformy oraz brak konieczności podnoszenia ciężkiego roweru na wysokość dachu. Większość dostępnych bagażników posiada funkcję odchylania co umożliwia zachować dostęp do bagażnika w samochodzie nawet w przypadku założonych na platformę rowerach.

Platforma Yakima JustClick w wersji na trzy rowery. Wygodny mechanizm uchylania umożliwia dostęp do bagażnika w samochodzie po załadowaniu rowerów.

Transport jednego roweru elektrycznego na uchwycie montowanym na haku holowniczym nie jest problematyczny. Sprawa komplikuje się jeśli chcemy przewieźć dwa (i więcej) elektryki, które w sumie mogą ważyć w granicy 50 kg – ładowność najtańszych modeli platform rowerowych wynosi 45 kg. W tym przypadku trzeba mieć na uwadze maksymalne obciążenie pionowe kuli haka holowniczego – nacisk (parametr S).

Transport jednego roweru elektrycznego na uchwycie montowanym na haku holowniczym nie jest problematyczny. Sprawa komplikuje się jeśli chcemy przewieźć dwa (i więcej) elektryki, które w sumie mogą ważyć w granicy 50 kg – ładowność najtańszych modeli platform rowerowych wynosi 45 kg. W tym przypadku trzeba mieć na uwadze maksymalne obciążenie pionowe kuli haka holowniczego – nacisk (parametr S).

Trzy rowery elektryczny na platformie rowerowej?

Przeanalizujmy następującą sytuację:

Parametr S dla zainstalowanego w samochodzie haka holowniczego wynosi 70 kg (informację tą znajdziesz w dokumentacji technicznej haka oraz na tabliczce znamionowej znajdującej się obok kuli).

Waga bagażnika w wersji pod 3 rowery: 20,3 kg (model JustClick firmy Yakima)

Teoretyczna maksymalna ładowność bagażnika: 60 kg

Rzeczywista ładowność bagażnika (przy uwzględnieniu wagi samego bagażnika) dla haka o dopuszczalnym obciążeniu 70 kg wynosi 49,7 kg (czyli o ponad 10 kg mniej niż teoretyczny udźwig platformy). 

Pomimo, że platforma posiada 3 miejsca na rowery, w przypadku przewozu rowerów elektrycznych będzie możliwe wykorzystanie tylko dwóch.

Tabela przedstawiająca realny udźwig platformy rowerowej w zależności od maksymalnej obciążalności pionowej kuli haka holowniczego (w zakresie od 50 do 80 kg) oraz wersji bagażnika JustClick firmy Yakima. Znajdziesz ją w instrukcji obsługi zakupionego bagażnika.

Parametr S (maksymalne obciążenie pionowe kuli haka holowniczego) znajdziesz w dokumentacji technicznej zainstalowanego w samochodzie haka bądź na tabliczce znamionowej.

Uchwyt na klapę bagażnika

Trzecim sposobem na transport rowerów, obok uchwytu dachowego i platformy na hak, jest uchwyt instalowany na tylną klapę bagażnika w samochodzie. Dostępne są dwa wykonania uchwytów: z platformą, na której stoją rowery (analogia do platformy instalowanej na hak) oraz tzw. wieszak, na którym rowery powieszone są za ramę. Niestety oba typy nie nadają się do transportu rowerów elektrycznych – maksymalny waga pojedynczego roweru to 15 kg. 

Wyjątkiem jest uchwyt firmy Thule dedykowany do VW Multivana T6. Maksymalna waga jednego roweru w tym przypadku to 30 kg (maksymalna ładowność całkowita 60 kg).

Uchwyt Thule WanderWay dedykowany do montażu na klapie tylnej VW Multivana T6 umożliwia transport rowerów elektrycznych.

Transport elektryka wewnątrz auta

Ostatnim sposobem na transport roweru elektrycznego jest jego przewóz wewnątrz samochodu. W tym przypadku ograniczeniem nie jest waga roweru lecz jego gabaryty (oraz pojemność bagażnika w samochodzie). Jeśli nie dysponujemy busem, multivanem bądź pickupem, zmieszczenie roweru górskiego (elektryka bądź „analoga”) wiązać się będzie z demontażem co najmniej jednego koła w rowerze, złożeniem tylnego rzędu siedzeń w samochodzie oraz transport roweru w pozycji leżącej.

VW Caddy to przykład kompaktowego, rodzinnego samochodu typu multivan, do którego mieszczą się 2 rowery elektryczne ustawione w pionie (bez demontowania kół) lub 3 rowery (demontując koło przednie w co najmniej jednym rowerze). W obu przypadkach zachowujemy 3 miejsca siedzące w samochodzie. Na zdjęciu wersja standardowa o rozstawie osi 2681 mm.

Ford Ranger to klasyczny pickup. Tego typu pojazdy umożliwiają przewóz rowerów elektrycznych w przestrzeni ładunkowej, z kołami „za burtą”. Przydatne będzie osłona tylnej klapy dedykowana do transportu rowerów górskich np. DAKINE PICKUP PAD (dostępne są dwie wersje: max 5 rowerów i max 7 rowerów – w zależności od wielkości samochodu)

Plusy i minusy poszczególnych metod transportu rowerów elektrycznych

UCHWYT DACHOWY

ZALETY

+ praktycznie na każde auto można zamocować bagażnik dachowy
+ relatywnie tani koszt skompletowania zestawu (bagażnik bazowy + uchwyt rowerowy)
+ bagażnik bazowy można wykorzystać również do montażu boxa dachowego, uchwytu na narty, deskę surfingową czy kajak

WADY

– ograniczenie wagowe uchwytów do maksymalnie 20 kg (wysokie modele renomowanych producentów).
– dźwiganie roweru ważącego ok. 20 kg na wysokość dachu samochodu nie należy do najprzyjemniejszych
– zalecane ograniczenie prędkości z rowerem na dachu do 130 km/h
– większe opory powietrza to większe spalanie, hałas oraz podatność na podmuchy boczne
– brak możliwości wjechania na parking podziemny (wysokość „składu” przekraczająca 2 m)
– wymagany demontaż bagażnika przed wjechaniem na myjnię automatyczną (na tzw. „szczotki”)
– brak kontroli wizualnej nad przewożonymi rowerami w trakcie jazdy samochodem

PLATFORMA ROWEROWA

ZALETY

+ większy udźwig (ładowność)
+ wygodniejszy załadunek oraz rozładunek roweru (dostępne są również opcjonalne belki najazdowe)
+ mniejsze opory powietrza (rowery nieznaczenie wystają za obrys samochodu)
+ rowery widoczne w lusterku wstecznym – kontrola wizualna podczas jazdy

WADY

– wymagany samochód z hakiem holowniczym (większość samochodów można doposażyć o hak) oraz trzecia tablica rejestracyjna 
– utrudnione manewrowanie na parkingu (brak możliwości korzystania z tylnych czujników parkowania będących na wyposażeniu samochodu)
– pokonywanie progów zwalniających z większą uwagą
– większy wpływ nawierzchni po której jedziemy na zachowanie się samochodu z platformą

Rowery na platformie rowerowej skutecznie zasłaniają widok z kamery cofania.

UCHWYT NA KLAPĘ BAGAŻNIKA

ZALETY

+ brak (uniwersalne uchwyty nie umożliwiają transportu rowerów elektrycznych)

WADY

– brak możliwości transportu rowerów elektrycznych na uchwytach uniwersalnych (max. waga pojedynczego roweru to 15 kg)
– brak dostępu do bagażnika w momencie transportu rowerów 
– paski montażowe mogą uszkodzić lakier samochodu

TRANSPORT WEWNĄTRZ AUTA

ZALETY

+ brak konieczności kupowania dodatkowych uchwytów / bagażników rowerowych
+ waga roweru nie wpływa na możliwość jego przewozu
+ transportowane rowery nie są wystawiane na działanie warunków atmosferycznych (nie dotyczy przewozu samochodem typu pickup.

WADY

– możliwość transportu uzależniona od gabarytu przestrzeni bagażowej w samochodzie
– wymagany demontaż co najmniej jednego koła w rowerze 
– ograniczenie miejsc dla pasażerów w aucie (złożenie tylnej kanapy)
– możliwość ubrudzenia / uszkodzenia tapicerki w samochodzie

Każda metoda transportu roweru elektrycznego posiada zarówno zalety jak i wady – nie ma jednej, idealnej. Dlatego już na etapie wyboru roweru ze wspomaganiem elektrycznym należy zadać sobie pytanie: W jaki sposób przewiozę ten rower w góry?

 Zapasu energii w bateriach życzy
Ekipa Elektrycznych Wycieczek