ElektryczneWycieczki.pl – Elektryk z Wykształcenia podpowiada:

Jaką wybrać trasę na swoją pierwszą wycieczkę rowerem górskim?

Naturalnym środowiskiem dla rowerów eMTB (ang. Electric mountain bike) są górskie ścieżki, które niejednokrotnie zmuszają nas do pokonywaniem podjazdów. Jeśli nie jesteś zawodnikiem ścigającym się na co dzień w zawodach rowerowych a większą część tygodnia spędzasz przed biurkiem może okazać się, że próba pokonania wybranej trasy górskiej wycieczki rowerowej na „klasycznym” rowerze zakończy się na jednym ze stromszych bądź dłuższych podjazdów. Receptą jest rower elektryczny, dzięki któremu zwiększasz swój „zasięg” – możesz pokonać dłuższą trasę wkładając podobny wysiłek fizyczny. Wybierając się na swoją pierwszą przygodę z rowerem elektrycznym w górach warto wcześniej pomyśleć o terenie, w którym bezpiecznie postawimy swoje pierwsze „kroki”.

Trasy typu Singletrack

Kolarstwo górskie oraz infrastruktura z nim związana jak np. bezpieczne ścieżki rowerowe, wypożyczalnie rowerowe, miejsca przyjazne rowerzystom z bazą noclegową, gastronomią czy myjkami rowerowymi, rozwijają się w Polsce bardzo intensywnie. Daje nam to coraz większą różnorodność dostępnych tras rowerowych, o zróżnicowanym poziomie trudności. Dla osób początkujących szczególnie polecane są ścieżki typu Singletrack (w wolnym tłumaczeniu: pojedyncza ścieżka), które wyznaczane są specjalnie pod kątem rowerzystów, przeważnie nie pokrywają się z górskimi szlakami pieszymi, minimalizując niebezpieczeństwo potrącenia turysty spacerującego w górach. Najczęściej są to trasy jednokierunkowe co wyklucza również kolizję rowerzystów poruszających się w przeciwnym kierunku. Wszelkie skrzyżowania ze szlakami pieszymi są wyraźnie oznakowane, często pojawiają się również elementy, wymuszające zmniejszenie prędkości przez rowerzystę.

Jednokierunkowa ścieżka typu Singletrack przygotowana z myślą o rowerzystach. Poruszanie się motorowerem jest zabronione – sprawdź definicje roweru elektrycznego w poradniku: Rower elektryczny – dlaczego on sam nie pedałuje?  Jednoznaczna informacja dla turystów pieszych – ta śnieżka nie jest przewidziana do spacerowania.

DOBRA RADA: Omijaj piesze szlaki turystyczne. Nawet jeśli nie ma na nich zakazu jazdy rowerem – narażasz pieszych oraz siebie na niebezpieczeństwo. Szczególnie poruszając się rowerem ze wspomaganiem elektrycznym.

Oznakowanie tras

Niepodważalną zaletą oficjalnych tras rowerowych jest ich oznakowanie w terenie. Dzięki temu więcej czasu i uwagi skupiamy na samej jeździe rowerem elektrycznym, aniżeli na szukaniu odpowiedniej ścieżki. Niebagatelną rolę, wpływającą na poprawę bezpieczeństwa szczególnie dla początkującego rowerzysty, mają dodatkowe oznaczenia trudniejszych elementów na trasie (np. stromy zjazd, uskok do pokonania, drewniana kładka, ostry zakręt wymagający zwolnienia, sekcja z kamieniami tzw. Rockgarden, które zlokalizowane są odpowiednio wcześniej dając możliwość rowerzyście przygotowania się do ich pokonania bądź ominięcia. Często takie miejsca mają alternatywną linię przejazdu, która jest łatwiejsza a co za tym idzie bezpieczniejsza dla niedoświadczonego rowerzysty.

Przykładowe oznakowanie trudniejszych elementów:

Przed Tobą odcinek zjazdowy, na którym możesz spodziewać się:

  • rolerów – leżący „policjant” w terenie
  • dropów – uskok na trasie niczym krawężnik w mieście
  • wąski trawers – ścieżka o pochyleniu bocznym
  • zjazd po kamieniach – już pierwszy taki zjazd widoczny na zdjęciu (głaz na zakręcie)

Mapy tras

Kolejnym plusem korzystania ze ścieżek typu Singletrack są ogólnodostępne mapy.

Do wycieczki przygotujesz się dzięki mapom:

  • papierowym (dostępne najczęściej u partnerów konkretnych ścieżek bądź w centrum rowerowym wchodzącym w skład infrastruktury rowerowej)
  • elektronicznym w Internecie oraz aplikacjach mobilnych (szczególnie polecana apka: Trailforks)
  • stacjonarnym, zlokalizowanym przeważnie na bramach wjazdowych na poszczególne trasy oraz miejscach sprzyjających zrobieniu sobie przerwy podczas wycieczki, np. wiaty turystyczne

Wybierając oficjalne trasy rowerowe masz do dyspozycji szereg map, których właściwe używanie nie pozwoli Ci zgubić się w terenie. Dodatkowo w aplikacji Trailforks podejrzysz profil wysokościowy wybranej ścieżki.

DOBRA RADA: Przed wyjechaniem na szlak sprawdź ile kilometrów ma pętla, którą chcesz pokonać – ma to niebagatelne znaczenie w przypadku poruszania się rowerem ze wspomaganiem elektrycznym, którego zasięg jest ograniczony i może okazać się, że będzie niewystarczalny na całą wycieczkę.

Tempo jazdy elektrykiem

Znając swoje tempo przemieszczania się (dla początkującego rowerzysty na elektryku można przyjąć średnią prędkość 12-14 km/h w terenie górskim), oszacujesz ile czasu potrzebujesz na pokonanie wybranej wycieczki. Przy podanej prędkości średniej jeden kilometr pokonasz w 4-5 minuty. Pamiętaj, że Twoje siły wraz z długością wycieczki będą malały – rower elektryczny nie pojedzie bez pedałowania (Rower elektryczny – dlaczego on sam nie pedałuje?)

Ścieżka górska charakteryzuje się przeplatającymi na zmianę podjazdami i zjazdami. Dzięki elektrykowi stracisz mniej siły na podjeździe. Przełoży się to na bezpieczniejsze pokonanie zjazdu – zachowana siła umożliwi Ci lepszą kontrolę nad rowerem.

Regulamin ścieżki

Nie bagatelizuj tabliczek z regulaminem wiszących na „bramach” wjazdowych poszczególnych tras. Znajdziesz tam informacje jakie przeszkody bądź trudniejsze elementy znajdują się przed Tobą. Konstruktorzy tras rowerowych typu Singletrack stawiają bezpieczeństwo użytkowników na pierwszym miejscu, więc gdzie tylko mogą przypominają o zasadach poruszania po ścieżkach.

Czy wiesz, że przed Tobą mogą znaleźć się wilgotne, drewniane kładki, które bezpieczniej pokonać prowadząc rower pieszo?

Czy single zawsze są przejezdne?

Stan oficjalnych tras rowerowych, potocznie nazywanych „singlami” jest monitorowany w ciągu sezonu (najczęściej od kwietnia do października – informacja ta znajduje się najczęściej w regulaminie, stronie internetowej bądź na profilu społecznościowym konkretnych tras rowerowych). Dzięki temu wykonawcy bądź wybrani zarządcy są w stanie reagować na zniszczenia występujące na ścieżkach (spowodowane np. przewróconym przez wiatr drzewem) a tym samym utrzymywać trasy gotowe do jazdy. Pomimo starań, które wkładają zarządcy nie możemy mieć pewności, że nawet na najlepiej wykonanej ścieżce nie pojawi się niebezpieczna przeszkoda bądź uszkodzenie samej nawierzchni, która zostanie natychmiastowo usunięta. Należy pamiętać o tym przed rozpoczęciem każdej wycieczki (przypominają o tym również regulaminy – warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z nimi), oraz dostosowywać prędkość jazdy do własnych umiejętności. Dzięki temu damy sobie czas na reakcję gdy na naszej drodze znajdzie się  przeszkoda np. leżące gałęzie czy uszkodzona przez zwierzynę nawierzchnia ścieżki.

Szczęśliwie drzewo nie przewróciło się na przebiegające obok górską ścieżkę rowerową.

DOBRA RADA: Aplikacja Trailforks wykorzystywana jako mapa umożliwia również zgłaszanie utrudnień napotkanych na trasach, które trafiają prosto do zarządcy ścieżki.

Profile społecznościowe singletracków

Większość tras singletrack w Polsce posiada prężnie działające profile społecznościowe. Przykład Pasmo Rowerowe Olbrzymy. Dodatkowo część z nich posiada również dedykowane grupy, w których znajdziesz informacje dotyczące np. polecanych miejsc noclegowych, stanu tras rowerowych oraz ewentualnych utrudnieniach występujących na nich. Jest to dobre źródło, które warto wykorzystywać planując zarówno swój pierwszy elektryczny wyjazd w góry, jak i każdy następny.

Wiesz już co to jest ścieżka typu Singletrack i dlaczego jest szczególnie rekomendowana osobom początkującym. Na co zwrócić uwagę przygotowując się do wyjazdu na swojego pierwszego, górskiego singla? Dowiesz się w poradniku:

Kupiłeś rower elektryczny i zastanawiasz się jak przewieźć go w góry? Sprawdź poniższy poradnik:

 

Do zobaczenia na szlaku!
Ekipa Elektrycznych Wycieczek