ElektryczneWycieczki.pl – Elektryk z Wykształcenia podpowiada:

Rower elektryczny – dlaczego on sam nie pedałuje?

Rower elektryczny w świetle prawa może posiadać wspomaganie elektryczne. Jest mu więc bliżej do pojazdu hybrydowego niż do w pełni elektrycznej jednostki. Poruszanie się takim rowerem wymaga od rowerzysty w dalszym ciągu wykorzystywania swojej energii, która przekazywana jest na tylne koło poprzez klasyczny układ napędowy składający się m.in. z pedałów, mechanizmu korbowego, łańcucha oraz zestawu zębatek tylnych nazywanych kasetą. Do takiego układu dołączony zostaje silnik elektryczny, który ma za zadanie „dołożyć” energię wykorzystywaną do wprawiania roweru w ruch. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość kontynuowania jazdy rowerem bez wykorzystania dodatkowego wspomagania elektrycznego, np. w momencie rozładowania się akumulatora.

Centralnie umieszczony silnik elektryczny (tuż obok mechanizmu korbowego) zapewnia najlepszy rozkład masy w rowerze, co jest szczególnie ważne w rowerze górskim typu E-MTB. Uruchamia się tylko podczas pedałowania. Możliwe jest całkowite wyłączenie wspomagania elektrycznego i poruszanie się jak klasycznym rowerem – wykorzystując siłę własnych mięśni.

Jak ładowane są rowery?

Rower elektryczny jak każdy pojazd wykorzystujący energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorze, wymaga ładowania. Do tego celu wykorzystuje się dedykowane ładowarki, które swoim kształtem przypominają ładowarki do laptopów, podłączane do zwykłego gniazda elektrycznego. Dzięki kompaktowym rozmiarom oraz niskiej wadze można zabrać je ze sobą na wycieczkę – wykorzystując przerwę na obiad podładujemy akumulator, przedłużając tym samym zasięg roweru elektrycznego.

Ładowarki do rowerów elektrycznych przypominają te od laptopów. Warto mieć ją przy sobie, np. w plecaku, wybierając się na dłuższą, całodniową wycieczkę.

ZASIĘG

Zasięg roweru uzależniony jest od kilku czynników (np. pojemności zastosowanego akumulatora, profilu pokonywanej trasy, wybranego trybu wspomagania). Dla uśrednienia przyjmuje się, że standardowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 500 Wh (watogodzin) pozwala początkującemu użytkownikowi przejechać na wspomaganiu elektrycznym ok 50 km w terenie górskim. Podobnie sytuacja wygląda z czasem ładowania takiego akumulatora – pełne ładowanie wyczerpanego akumulatora może zająć do 5 godzin, natomiast uzupełnienie do 80% zajmuje ok. 2 – 2,5 godziny.

Czym jest rower według prawa o ruchu drogowym?

Definicja roweru

  • Dział I: Przepisy ogólne

47) rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;

Przy okazji, warto zwrócić uwagę na definicję motoroweru:

46) motorower – pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;

Oraz warunki dopuszczenia motoroweru do ruchu drogowego:

  • Dział III: Pojazdy

Rozdział 2: Warunki dopuszczenia pojazdów do ruchu

Art.71.

  1. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust.3.

2.Pojazdy określone w ust.1 są dopuszczone do ruchu, jeżeli odpowiadają warunkom określonym w art.66 oraz są zarejestrowane i zaopatrzone w zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne, a w przypadku pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, w nalepkę kontrolną

Zgodnie z powyższymi definicjami, za każdym razem wspominając o rowerze elektrycznym (potocznie nazywany elektrykiem) mamy na myśli pojazd, którego moc silnika elektrycznego nie przekracza 250 watów, uruchamiany jest tylko i wyłącznie podczas pedałowania, wyłącza się samoczynnie po przekroczeniu 25 km/h. Tylko takie rowery traktujemy za pojazdy bezpieczne dla rowerzystów, szczególnie początkujących. 

Pamiętajmy, że rower elektryczny wyposażony jest najczęściej w tej samej klasy hamulce, opony czy system amortyzacji co rowery bez wspomagania elektrycznego. Z tego powodu ograniczenia narzucone przez europejskie prawo są jak najbardziej zasadne.

Sprawdź nasze poradniki, jak przygotować się do jazdy elektrykiem w górach:

Do zobaczenia na szlaku!
Ekipa Elektrycznych Wycieczek